"Rychlodráha" na letiště: Je tu další krásná vize, ale není to spíš krize?
Na trase "rychlodráhy" ve Veleslavíně na Ruzyň se postaví tři železniční zastávky. Díky tomu se předpokládá, že na trati ubyde pasažérů v autobusech na letiště, a to asi o třetinu. Už známe i plány. Tak. To jsou poslední novinky kolem plánovaného spojení s pražským letištěm a kdo ví, s čím vším ještě. Po kolikáté už nám jsou představovány úžasné vize?
Jelikož jsme velmi trpěliví, stále ještě důvěřujeme tomu, že se opravdu něco děje a hlavně že budou někdy konečně vidět výsledky. Začněme tedy pozitivní zprávou. Dobrá zpráva pro cestující na letiště Václava Havla je, že dráha z Veleslavína na letiště by měla mít plán projektu už v létě.
Elektrická souprava mezi Veleslavínem a letištěm má jezdit osmdesátkou a když se dostane mimo Prahu, tak na modernizované trati mezi Ruzyní a Kladnem pojede až 130 km/h. Dvě soupravy budou pravidelně obstarávat trasu a zastavovat na 200 metrů dlouhých nástupištích. Krásná představa, že? Ale už poněkud vousatá.
Co se změnilo od minula?
Naposledy jsme vás informovali o tom, jak to s projektem vypadá zde. "Za dílčí změnu, která bude mít i významné investiční důsledky, lze považovat řešení úseku Dejvice-Veleslavín, kde se v současnosti uvažuje s podzemním vedením trati mimo stávající stopu," vysvětluje PR manažer projektu Petr Dušek.
Trať by měla vést pod střešovickým masivem dvěma jednokolejnými raženými tunely v hloubce až 80 metrů. Portály ražených tunelů jsou plánovány v prostoru vodojemu Bruska a teplárny Veleslavín. Řešení v takové hloubce pod povrchem poskytne výhody. Zejména v otázkách požární bezpečnosti a zajištění lepších přestupních vazeb z trasy metra A.
Kdy bude dráha hotová?
To je těžká otázka. "Vzhledem k nevyzpytatelnosti povolovacích procesů v ČR jsou jakékoliv odhady termínu dokončení ošidné," netroufá si odhadovat dobu otevření Petr Dušek. Podle současných odhadů by to ale mohlo být (v úseku Praha-Veleslavín – Kladno Ostrovec s odbočkou na Letiště Václava Havla) už v roce 2024.
Množství lidí přepravených po kolejích by se mělo zvýšit 7x. Ze současných asi 900 cestujících přepravených za hodinu na trase Praha - Kladno by to mohlo být po otevření nové dráhy více než sedm tisíc pasažérů. Na letiště by mělo autobusem dojet o třetinu méně lidí, než jak je tomu dnes.
Návrhové rychlosti v pražském úseku :
Masarykovo nádr. – Negrelliho viadukt | 40-60 km/hod |
Masarykovo nádr. – Negrelliho viadukt | 80-90 km/hod |
Dejvice – Veleslavín (tunely) |
120km/hod |
Veleslavín – Ruzyně | 90 km/hod |
Ruzyně - Letiště V. Havla | 90-100 km/hod |
Návrhové rychlosti v mimopřažském úseku:
Ruzyně - Jeneč | 115-120 km/hod |
Jeneč – Kladno | 120-135 km/hod |
Kladno – Ostrovec | 100 km/hod |